Transpordiameti sõbralik meeldetuletus: lennumeisterlikkus on ohutuse A ja O

Sõbralik meeldetuletus:lennumeisterlikkus on ohutuse A ja O

Valdav enamus aastate jooksul helikopteritega aset leidnud juhtumitest on olnud vahetu mõjuta ohutusjuhtumid, kuid toimunud on ka neli õnnetust, neist kaks käesoleval aastal. Kuna lennunduskogukond on väike, puudutab see omal moel kõiki ning paneb küsima – mis juhtus ja miks juhtus?

Transpordiamet tuletab käesoleva kirjaga pilootidele meelde, et ohutu lend algab põhjalikust ettevalmistusest ja lõpeb hilisema analüüsiga, mille tulemused on järgmistel lendudel abiks. Samuti soovime juhtida teie tähelepanu põhiväärtustele, millele lennundus ja lennuohutus on üles ehitatud ning mida kõik piloodid on algkoolituse käigus õppinud, kuid mille olulisus võib aja möödudes või rutiini tekkides teinekord tahaplaanile jääda. 

Eespool mainitud õnnetuste põhjused selgitab välja uurimine, mida viib läbi Ohutusjuurdluse Keskus (OJK). Tänavu aset leidnud juhtumite uurimine alles kestab ning ühel juhul juhib uurimist Soome Ohutusjuurdluse Amet (OTKES), kuid varasemate õnnetuste puhul hindas OJK, et need juhtusid piloodi eksimusel.

On äärmiselt oluline meeles pidada, et iga piloot vastutab oma tegevuse eest ning peab tagama, et tema sooritatud lennud ei loo ohtu talle endale või kolmandatele isikutele. Piloot peab igat riski kaaluma ning rakendama meetmeid nende maandamiseks või mõju vähendamiseks.

Transpordiamet teostab tsiviillennunduse lennuohutuse alast järelevalvet ning lennuohutuse puhul on iga juhtumi uurimise korral meie esmane eesmärk mitte süüdlaste karistamine, vaid juhtumite juurpõhjuste väljaselgitamine, et neid edaspidiselt vältida ja et neist oleks võimalik õppida.

Ehkki õnnetusi ja intsidente iseloomustab sageli mitme soodustava teguri ja kokkusattumuse kompleksne koosmõju, on meie järelevalve käigus tuvastatud korduv juurpõhjus teatud juhtumite taga – puudujäägid lennumeisterlikkuses.

Lennumeisterlikkus (inglise keeles airmanship) on selgelt defineeritud mõiste Euroopa Komisjoni määruses (EL) nr 1178/2011 (FCL). See ei tähenda üksnes tehnilist vilumust manöövrite sooritamisel, vaid eelkõige mõtteviisi – distsipliini, eneseanalüüsi ja vastutust. Selle sisuks on muu hulgas otsustusvõime, olukorrateadlikkus, oskus ennast hinnata ning valmisolek ootamatuteks olukordadeks.

Eriti murettekitavad on olukorrad, kui mõistlikkuse ja vastutuse printsiibid, mida muidu järgitakse, kiputakse lendamisel unustama. Me räägime olukordadest, kus lende tehakse ebapiisava ettevalmistuse, ebapiisava ilmaolude hindamise või hooletult valitud marsruudiga. Need on vead, mida saab ja tuleb vältida.

Muu hulgas näitavad üldlennunduse järelevalve käigus tehtud tähelepanekud ka seda, et viimastel aastatel on sagenenud juhtumid, kus helikopterid maanduvad ja lendavad tiheasustatud elamupiirkondades viisil, mis tekitab muret nii kohalikele elanikele kui ka ohutuse eest vastutavatele inspektoritele. Transpordiamet on saanud mitmeid kodanike kaebusi, mis viitavad sellele, et sellised maandumised ja lennud ei pruugi vastata kehtivatele lennuohutusnõuetele, ohustades seeläbi inimeste elu, tervist ja vara.

Kutsume teid enne iga lendu mõtisklema:

  • Kas ma olen vaimselt ja füüsiliselt valmis seda lendu sooritama?
  • Kas ma hindan ausalt oma oskusi ja võimeid – mitte 10 või 20 aasta taguse kogemuse, vaid praeguse olukorra põhjal?
  • Kui peaksin pärast lendu selgitama järelevalveametnikule või oma lähedastele oma ettevalmistust ja otsuseid, siis kas need olid adekvaatsed ja piisavad?

Ennetus ja oma teadmiste ning piloodioskuste perioodiline värskendamine on parim viis lennuohutuse tagamiseks. 

Transpordiameti eesmärk ei ole pilootide tegevust piirata, vaid olla teile lennuohutuse tagamisel toeks. Meie eesmärk on, et Eesti õhuruumis lendaksid hästi ettevalmistatud, teadlikud ja vastutustundlikud piloodid. See on privileeg, mida tuleb hoida väärikalt.

Soovime teile selget meelt, häid otsuseid ja ohutuid lende! 

Transpordiamet

Kommentaarid

Bruno Gantenbrink: Safety Comes First                                                                                                        https://www.pacificsoaring.org/documents/Safety_Comes_First_BGantenbrink...

einar