Ebanormaalne...

Kommentaarid

hullumeelsus. Cmelakil peab ikka tugev kere olema kui sellega sellist hulka purjekaid vedada annab.

Tundub, et sigade gripp on Poola jõudnud. Teistmoodi, ei oska sellist lollust kommenteerida.

Tegemist on Slovakkias asuva Silaci lennuväljaga. Mis aga Cmelakisse puutub, siis osa neist lendab lausa sama mootoriga mis Wilgagi. Wilga on aga maksimaalselt võimeline kolme Blanikut tõmbama. Olen kuulnud midagi ka turboprop Chmelakist (oli vist 450 hobujõuline), ehk on tegemist selle lennukiga? Sest kui veidi arvutada - Blanikule koos piloodiga on parima väärtuse kiirusel (85 km/h) vaja tõmmet ca 15 kgf. Kui lisada sellele veel näiteks 1 m/s tõusu, saame ühele Blanikule vajaminevaks võimsuseks ca 8 kW ehk 11 hj. Kokku läheks seega vaja 100 hj ja see peab lennukil puhtalt stardirezhiimis üle jääma. Tegelikult veel rohkemgi, sest on ka muid kadusid (piloteerimine, kiirendamine maa peal jne). Wilga mootoriga ei taha see trikk küll välja tulla...

internetis leidub ürituse kohta sellist infot:

The event took place on 11 of June on the Sliac airfield. Members of the
Ocovski club made an attempt to establish a new Guinness book record to
simultaneously launch 9 gliders behind a single engine aircraft - a
Z-137 Turbo Cmelak. Seven gliders (L-13 Blanik) were from the Ocovski club and
two from Nitra. Until now the record was held by Czechs who launched seven gliders in
2004 in Pardubice. 9 gliders took off, but after 7 minutes the last two had to release and outlanded, one of
them was slightly damaged, the other seven gliders landed safely on the
Sliac airfield after a 10 minutes long flight.

Ma ei tulnud selle pealegi, et antud tõmbe kontekstis võiks kolbmootoriga Cmelakist rääkida. Turbo ikka. Sama mootor, mis L410-l peal. Erinevate versioonide spetsifikatsioone kiirelt ei leidnud, kuid L410-l on väidetavalt "2× Walter M601E turboprop engines, 560 kW (750 hp) each". Cmelakil on 601T versioon samast mootorist. Siin: http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_z37t_en.php antakse võimsuseks 512 hp.

Saatsin lingi ka oma inglise lennundushuvilisele sõbrale koos oma kommentaaridega ja meil tekkis elav möttevahetus. Mina leidsin, et tegemist oli ülemäärase riskimisega --- piisab vaid ühel lennukil tagalendava faalasse tiivaga kinni jääda ja kogu kupatus läheb puntrasse, kust kõigil ei pruugi olla põgenemisteed. Tema aga leidis, et rekordi püstitamiseks võib riskida ja igaüks ise otsutab kui palju riski võtta --- keegi ei saa seda ette kirjutada.

Mõtlesin meie vestluse üle ja siis jõudis mulle järsku kohale põhimõtteline erinevus meie ja vaba maailma mõtlemise vahel. Kui ikka kümme meest otsustab teadlikult riski võtta kolmandaid inimesi ohustamata, siis ei saa neid mitte kuidagi keelata põhjusel, et see on neile endile ohtlik. Meil aga kipuvad igasugu asjamehed ette kirjutama kes kui palju riski tohib võtta.

Sotsialismis oleme elanud keeldude maailmas --- kas siis keelde järgides või neid sihilikult rikkudes. Ja ka ametkondadel, kes on seatud inimeste elu reguleerima, on tekkinud arvamus, et nemad peavad tegelema just nimelt keeldude ja käskudega, et nemad teavad paremini, mis inimesele hea on. Vabas maailmas aga võib inimene teha mida tahab, niikaua kui keegi teine ei saa kahju. Sõida või lenda end surnuks --- palun väga, kui keegi ei esita kaebust, siis on kõik korras.